čaute,
počas dlhých zimných večerov som sa rozhodol dať dokopy zoznam otočných bodov pre plachtársky navigačný program SeeYou / SeeYou mobile. Dúfam že vám pomôžu počas dlhýýých preletov.
Letiská sú rozdelené do 3 kategórii:
AK - Aeroklubové letiská. Piktogram - podľa toho či ide o spevnený, alebo nespevnený povrch - plný, resp. prázdny obdĺžnik v
kruhu. Natočenie obdĺžnika v piktograme zodpovedá orientácii VPD. Dalšie info: dĺžka VPD, frekvencia
ZL - Záložné Letiská (ako napr. BA Štefánik, Malacky, Sliač Podobné info ako pre Aeroklubové letiská
ZP - Záložné Plochy - väčšinou práškarské, spevnené plochy (piktogram červený obdĺžnik v kruhu bez ohľadu na druh povrchu
VPD. Orientácia zodpovedá skutočnosti. Daľšie info: dĺžka VPD
tieto predpony (AK, ZL, ZP) sú kvôli zachovaniu kompaktnosti po pridaní iných, neletiskových otočných bodov.
Zdroje, z ktorých som čerpal:
- webové stránky aeroklubov, AIP (AD), google, http://www.gps.zubak.sk/letiska.php
- zoznam otočákov z Fatraglidu 08, FCC 08, Mjstrovstvá SR 2008 v Partizanskom, súbor SeSe.cup
- google Earth (konečné dolaďovanie súradníc, ALT, meranie dĺžky VPDčiek)
Rád by som Vás požiadal o rozšírenie tohto zoznamu. Ak poznáte plochu vhodnú na pristátie do poľa, pošlite mi prosím súradnice, alebo aspoň názov dedín v okolí (skúsim pohľadať na google Earthe - už mi to celkom ide
Ešte info - priložený súbor je vo formáte pre SeeYou. Editovať sa dá aj v textovom editore (Notepad a pod.)
Ak by mal niekto záujem, zoznam existuje aj v exceli, s veľkou kopou vzorcou, v ktorých sa už ani boh nevyzná
P.S. ospravedľňujem sa, že je súbor spakovaný. Vo formáte cup, aj txt mi systém odmietol prílohu akceptovať
dovi
SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Forum rules
SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Last edited by dano on 02 Feb 2009, 21:50, edited 1 time in total.
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Super dakovala,
hned ako sa zacnem nudit prerobim tvoje data pre aj pre XCsoar
hned ako sa zacnem nudit prerobim tvoje data pre aj pre XCsoar
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
No,
aspon na niečo je ta kríza dobrá.
Je tam este co zlepsovat, viem ze aj v subore SeSe boli chyby. Ale to opravime.
Subor SeSe sa volá preto tak, lebo sú tam tasky zo Senice do Senice.... SeSe.
Najdolezitejsie je, aby tam pribudli vsetky pristavacky... to je velke plus, lebo pri prelete SeeYou Mobile ma funkciu
"najblizsie letisko" takze ak mas problem, tak sa dostanes aspon na letisko a nie na pole.... k tomu ovsem to letisko musi byt v tomto cup subore.
Potom bude treba pridat otocaky.
A potom Tasky... potrebujeme sadu nasich taskov, senickych, aby sme mohli rozumne lietat prelety zo Senice.
Takze roboty je este dost. Treba skopmilovat sady otocakov do jednoho suboru. Mame sady: Martin, Prievidza, Partizanske, Nitra a par nasich.
Ja len tak.... keby bola kríza dlhá....
aspon na niečo je ta kríza dobrá.
Je tam este co zlepsovat, viem ze aj v subore SeSe boli chyby. Ale to opravime.
Subor SeSe sa volá preto tak, lebo sú tam tasky zo Senice do Senice.... SeSe.
Najdolezitejsie je, aby tam pribudli vsetky pristavacky... to je velke plus, lebo pri prelete SeeYou Mobile ma funkciu
"najblizsie letisko" takze ak mas problem, tak sa dostanes aspon na letisko a nie na pole.... k tomu ovsem to letisko musi byt v tomto cup subore.
Potom bude treba pridat otocaky.
A potom Tasky... potrebujeme sadu nasich taskov, senickych, aby sme mohli rozumne lietat prelety zo Senice.
Takze roboty je este dost. Treba skopmilovat sady otocakov do jednoho suboru. Mame sady: Martin, Prievidza, Partizanske, Nitra a par nasich.
Ja len tak.... keby bola kríza dlhá....
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
ono, cieľom bolo urobiť len zoznam letísk. Otočné body si tam môžeš nakopírovať aké chceš/potrebuješ.
Pri kontrole som totiž zistil, že väčšina práškarských plôch bola uletená rádovo o kilometre. Letiská podobne, ale menej.
Napr. podľa Holičskej domovskej stránky (ahoj Sergej :-) majú letisko o 400m na JV od skutočného. To samozrejme nie je tragédia keď vieš kam letíš, u záložných plôch to ale vedieť potrebuješ. Pre doklz takisto.
Výška je podobný problém. Je to +/- 10m. Nakoniec som sa držal výšky uvedenej na domovských stránkach aeroklubov.
S otočákmi je to možno podobné. Tie som nekontroloval. Na tie ti ale stačí overiť súradnice a výšku. Oboje veľmi jednoducho získaš z google Earthu. Ok, ak bude čas, preklepnem aj SeSe a zaktualizujem to.
Stránka s otočnými bodmi je napr. tu: http://gps.zubak.sk/otocne_body.php
Tasky neriešim, naťukať ich nie je problém behom 5min. pred štratom priamo v PDAčku.
A ešte pridám jeden link. Video výuka programu SeeYou. Bohužial len v anglickom jazyku.
http://www.cumulus-soaring.com/training.htm#Training-SeeYou
Pri kontrole som totiž zistil, že väčšina práškarských plôch bola uletená rádovo o kilometre. Letiská podobne, ale menej.
Napr. podľa Holičskej domovskej stránky (ahoj Sergej :-) majú letisko o 400m na JV od skutočného. To samozrejme nie je tragédia keď vieš kam letíš, u záložných plôch to ale vedieť potrebuješ. Pre doklz takisto.
Výška je podobný problém. Je to +/- 10m. Nakoniec som sa držal výšky uvedenej na domovských stránkach aeroklubov.
S otočákmi je to možno podobné. Tie som nekontroloval. Na tie ti ale stačí overiť súradnice a výšku. Oboje veľmi jednoducho získaš z google Earthu. Ok, ak bude čas, preklepnem aj SeSe a zaktualizujem to.
Stránka s otočnými bodmi je napr. tu: http://gps.zubak.sk/otocne_body.php
Tasky neriešim, naťukať ich nie je problém behom 5min. pred štratom priamo v PDAčku.
A ešte pridám jeden link. Video výuka programu SeeYou. Bohužial len v anglickom jazyku.
http://www.cumulus-soaring.com/training.htm#Training-SeeYou
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
ak by sa niekto nudil, môže pomôcť pri kotrole otočákov zo súboru SeSe.
V prílohe je excelovská tabuľka, v ktorej sú naimportované údaje zo SeSe.cup. Na pravej strane sú potom bunky na vyplnenie. Je to navzorcované a myslím že dosť prehľadné. 1.riadok je pre názornosť vyplnený. Script, resp. text pre .cup súbor sa generuje celkom vpravo - zelené pole. Celé to potom stačí prekopírovať do notepadu a zmeniť prílohu na .cup.
Pre overovanie súradníc stačí prekopírovať bunku (v stĺpci M) priamo do google Earthu.
Zopár rád:
V google Earthe si zmeňte formát zobrazovanie súradníc (Tools/Options/Show Lat/Lon) na Degrees, Decimal Minutes.
Je to rovnaký formát aký používa OpenAir formát. Je to užitočné pri upraovaní súradníc - nemusíte (resp. excel nemusí) prepočítavať.
Nadmorská výška. Presnosť v Earthe je trocha problém. Na význačné zemepisné body (vrchol kopca a pod.) odporúčam http://www.turistickamapa.sk/. Dá sa zapnúť aj zobrazenie súradníc (hore napravo v nástrojoch).
Nakoniec, na presnosti výšky otočákov záleží oveľa menej ako pri letiskách. Na otočákoch sa totiž väčšinou nepristáva
Typ otočáku (style)- číslo od 1 do 17 reprezentuje typ piktogramu použitého v programe SeeYou. Význam je nasledovný:
1 - všeobecný otočný bod bez špecifikácie (zobrazený ako bod)
2 - letisko s trávnatou plochou
3 - plocha vhodná na pristátie (pristátie do poľa)
4 - plachtárske stredisko, miesto (glider site) - neviem či je myslené napr. štartovačka pre paraglidistov, alebo aeroklub
5 - letisko s pevným povrchom
6 - horský prechod, sedlo (mountain pass)
7 - vrchol kopca
8 - vysielač
9 - VOR - VHF maják (myslím, nelietam podľa toho
10 - NDB - nesmerový rádiomaják (tiež asi)
11 - chladiaca veža (cooltower), možno komín vo všeobecnosti
12 - priehrada, hrádza
13 - tunel (tam je potom zákaz lietania - je to IFR)
14 - most
15 - elektráreň (powerplant). Osobne by som to napasoval aj na všeobecnú továreň
16 - hrad, zámok, proste FAB
17 - križovatka ciest
toť vsjo, dovi
P.S. admin, prečo sú súbory s príponami napr. pdf, xls, cup, txt atď zakázané?
V prílohe je excelovská tabuľka, v ktorej sú naimportované údaje zo SeSe.cup. Na pravej strane sú potom bunky na vyplnenie. Je to navzorcované a myslím že dosť prehľadné. 1.riadok je pre názornosť vyplnený. Script, resp. text pre .cup súbor sa generuje celkom vpravo - zelené pole. Celé to potom stačí prekopírovať do notepadu a zmeniť prílohu na .cup.
Pre overovanie súradníc stačí prekopírovať bunku (v stĺpci M) priamo do google Earthu.
Zopár rád:
V google Earthe si zmeňte formát zobrazovanie súradníc (Tools/Options/Show Lat/Lon) na Degrees, Decimal Minutes.
Je to rovnaký formát aký používa OpenAir formát. Je to užitočné pri upraovaní súradníc - nemusíte (resp. excel nemusí) prepočítavať.
Nadmorská výška. Presnosť v Earthe je trocha problém. Na význačné zemepisné body (vrchol kopca a pod.) odporúčam http://www.turistickamapa.sk/. Dá sa zapnúť aj zobrazenie súradníc (hore napravo v nástrojoch).
Nakoniec, na presnosti výšky otočákov záleží oveľa menej ako pri letiskách. Na otočákoch sa totiž väčšinou nepristáva
Typ otočáku (style)- číslo od 1 do 17 reprezentuje typ piktogramu použitého v programe SeeYou. Význam je nasledovný:
1 - všeobecný otočný bod bez špecifikácie (zobrazený ako bod)
2 - letisko s trávnatou plochou
3 - plocha vhodná na pristátie (pristátie do poľa)
4 - plachtárske stredisko, miesto (glider site) - neviem či je myslené napr. štartovačka pre paraglidistov, alebo aeroklub
5 - letisko s pevným povrchom
6 - horský prechod, sedlo (mountain pass)
7 - vrchol kopca
8 - vysielač
9 - VOR - VHF maják (myslím, nelietam podľa toho
10 - NDB - nesmerový rádiomaják (tiež asi)
11 - chladiaca veža (cooltower), možno komín vo všeobecnosti
12 - priehrada, hrádza
13 - tunel (tam je potom zákaz lietania - je to IFR)
14 - most
15 - elektráreň (powerplant). Osobne by som to napasoval aj na všeobecnú továreň
16 - hrad, zámok, proste FAB
17 - križovatka ciest
toť vsjo, dovi
P.S. admin, prečo sú súbory s príponami napr. pdf, xls, cup, txt atď zakázané?
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
OK.
K tym taskom: myslim, ze by sme tam mali dat par zakladnych taskov zo senice, napriklad to SE-TRencin-Se, 50ka, ktoru lietaju ziaci, aby sa mali coho drzat pri prvych preletoch.
Pri nich je najvecie riziko outlandingu a ak bude mat na palube zoznam pristavaciek po trase, tak si myslim, ze to je podstatne zvysenie bezpecnosti pilota aj kluboveho blanika.
Oboznamenie sa s pristavackami po trase je presne ucelom vyvozu, ale ziaden instruktor nepozna a neukaze ziakovi vsetky tie, ktore su teraz tu a este pribudnu. A ak aj ukaze, ziak zabudne. Computer nezabudne.
Preto si myslim, ze to ma byt na palube.
Iste treba dbat na to, aby na to ziaci necumeli furt. .. alebo aj piloti
K tym taskom: myslim, ze by sme tam mali dat par zakladnych taskov zo senice, napriklad to SE-TRencin-Se, 50ka, ktoru lietaju ziaci, aby sa mali coho drzat pri prvych preletoch.
Pri nich je najvecie riziko outlandingu a ak bude mat na palube zoznam pristavaciek po trase, tak si myslim, ze to je podstatne zvysenie bezpecnosti pilota aj kluboveho blanika.
Oboznamenie sa s pristavackami po trase je presne ucelom vyvozu, ale ziaden instruktor nepozna a neukaze ziakovi vsetky tie, ktore su teraz tu a este pribudnu. A ak aj ukaze, ziak zabudne. Computer nezabudne.
Preto si myslim, ze to ma byt na palube.
Iste treba dbat na to, aby na to ziaci necumeli furt. .. alebo aj piloti
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
hm, o nas bez nás, dufam ,že mi to pri prelete niekto nakliká do stroja....potom vecer mu zoberiem pivo.
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Čerpať môžeš aj z tohto zdroja:
http://www.letiskoholic.sk/letiste/view.php?nazevclanku=nouzove-plochy&cisloclanku=2009030001
Pekne sa s tým pohrali.
http://www.letiskoholic.sk/letiste/view.php?nazevclanku=nouzove-plochy&cisloclanku=2009030001
Pekne sa s tým pohrali.
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Ano,
presne toto som mal na mysli, ze ich treba zadat do SeeYou.
Trasa Senica - Trencin by sa nam zisla takto spracovana ale plus este zadat ako nudzove pristavacie plocy do SeeYou.
Lebo v strese v kabine pri prelete si nikto nespomenie na farebny Google obrazok na WEBe.
Ale ak stlacis na iPAQu funckiu "nearest airport" a ona ti ukaze najblizsiu pristavacku,
tak ti prida na klude, ked vidis ze mas plochu na doklz.
Je to ochrana ludi aj techniky.
presne toto som mal na mysli, ze ich treba zadat do SeeYou.
Trasa Senica - Trencin by sa nam zisla takto spracovana ale plus este zadat ako nudzove pristavacie plocy do SeeYou.
Lebo v strese v kabine pri prelete si nikto nespomenie na farebny Google obrazok na WEBe.
Ale ak stlacis na iPAQu funckiu "nearest airport" a ona ti ukaze najblizsiu pristavacku,
tak ti prida na klude, ked vidis ze mas plochu na doklz.
Je to ochrana ludi aj techniky.
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
klídek, už sa na tom pracuje
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Vdakabohu za krízu...
Táto diskuzia bola o tom, že skúsení inštruktori by mali napísať, alebo aspon tebe povedať, že kde sa dá tam po ceste sadnúť a pridať to tam.
Mne Rišo, ktorý ma vyviezol do Trenčína, ukázal po ceste dve plochy, ktoré som nezabudol, a tie ti tam pridám.
Tiež Jožo Chupek mi ukázal ďalšie dve plochy, ktoré ti tiež dám.
Ale určite to nie je všetko.
Samotný veľký, respektíve najväčší, inštruktor Jano Kobelovský určite pozná viaceré. Ale ten túto diskuziu nečíta....
Anyway, až to raz bude všetko zapísané v tom súbore, bude to konečne kus informácie, ktorá sa bude správne odovzdávať novým žiakom na vývoze. Lebo čo tam je, už sa nezabudne.
Rakušáci to majú pekne spracované, celé Rakúsko, v súbore a v Google maps. Pri lietaní v tých Alpách to asi je kritické.
http://www.landewiesen.at/map_nav.html
Táto diskuzia bola o tom, že skúsení inštruktori by mali napísať, alebo aspon tebe povedať, že kde sa dá tam po ceste sadnúť a pridať to tam.
Mne Rišo, ktorý ma vyviezol do Trenčína, ukázal po ceste dve plochy, ktoré som nezabudol, a tie ti tam pridám.
Tiež Jožo Chupek mi ukázal ďalšie dve plochy, ktoré ti tiež dám.
Ale určite to nie je všetko.
Samotný veľký, respektíve najväčší, inštruktor Jano Kobelovský určite pozná viaceré. Ale ten túto diskuziu nečíta....
Anyway, až to raz bude všetko zapísané v tom súbore, bude to konečne kus informácie, ktorá sa bude správne odovzdávať novým žiakom na vývoze. Lebo čo tam je, už sa nezabudne.
Rakušáci to majú pekne spracované, celé Rakúsko, v súbore a v Google maps. Pri lietaní v tých Alpách to asi je kritické.
http://www.landewiesen.at/map_nav.html
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Čo? Kríza? Kde? Nestraš!! Šírenie poplašnej správy je trestné
Pridané nové plochy. Z Holíčskeho webu. Ale nie všetky.
Plochy označené na ich stránke ako Poľana, Závod a u Javoriny som nepridával. Sú to polia, resp. lúky, a boh vie čo tam kolchozníci posadia. To by som tam musel dať každé pole.
Hmm, inak neviem načo je nám holičska doklzová plocha 1 km od ich letiska No ale pre úplnosť je to tam.
Pridané nové plochy. Z Holíčskeho webu. Ale nie všetky.
Plochy označené na ich stránke ako Poľana, Závod a u Javoriny som nepridával. Sú to polia, resp. lúky, a boh vie čo tam kolchozníci posadia. To by som tam musel dať každé pole.
Hmm, inak neviem načo je nám holičska doklzová plocha 1 km od ich letiska No ale pre úplnosť je to tam.
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
Lukas wrote:Vdakabohu za krízu...
Táto diskuzia bola o tom, že skúsení inštruktori by mali napísať, alebo aspon tebe povedať, že kde sa dá tam po ceste sadnúť a pridať to tam.
Mne Rišo, ktorý ma vyviezol do Trenčína, ukázal po ceste dve plochy, ktoré som nezabudol, a tie ti tam pridám.
Tiež Jožo Chupek mi ukázal ďalšie dve plochy, ktoré ti tiež dám.
Ale určite to nie je všetko.
Samotný veľký, respektíve najväčší, inštruktor Jano Kobelovský určite pozná viaceré. Ale ten túto diskuziu nečíta....
Anyway, až to raz bude všetko zapísané v tom súbore, bude to konečne kus informácie, ktorá sa bude správne odovzdávať novým žiakom na vývoze. Lebo čo tam je, už sa nezabudne.
Rakušáci to majú pekne spracované, celé Rakúsko, v súbore a v Google maps. Pri lietaní v tých Alpách to asi je kritické.
http://www.landewiesen.at/map_nav.html
dlžky plôch 250m, 400 m.... vcelku sila...
Re: SeeYou - Letiská a plochy na pristátie
pridaná nová plocha - Letisko Jasná (LZJS).
Viac info tu
Viac info tu
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests